Μοντέλα Εφαρμογής της Προσέγγισης CLIL
Κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής δοκιμάστηκαν διάφορα μοντέλα εφαρμογής της προσέγγισης CLIL και συγκεκριμένα μοντέλα επιλέχθηκαν για εφαρμογή στη Δημόσια Δημοτική και Προδημοτική Εκπαίδευση:Προδημοτική Εκπαίδευση
Στην Προδημοτική Εκπαίδευση η προσέγγιση CLIL είναι η προσέγγιση που υιοθετείται από το Αναλυτικό Πρόγραμμα για την εισαγωγή της ξένης γλώσσας καθώς έτσι η ξένη γλώσσα ενσωματώνεται με ομαλό και φυσικό τρόπο στη ζωή των παιδιών και προσεγγίζεται με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία και την ωριμότητα τους. Επίσης, μέσω της προσέγγισης CLIL, η ξένη γλώσσα μπορεί να ενσωματωθεί σε οποιαδήποτε ώρα της σχολικής μέρας και σε οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο.Μοντέλο 1: CLIL showers
Αυτό το μοντέλο αναφέρεται σε μικρές περιόδους επαφής με τη ξένη γλώσσα οι οποίες μπορούν να ενσωματωθούν σε οποιαδήποτε στιγμή της σχολικής ημέρας και σε οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο (π.χ. 10 λεπτά κατά τη διάρκεια της Δομημένης Δημιουργικής ή Κινητικής Δραστηριότητας με όλα τα παιδιά (Μουσικής Αγωγής/Φυσικής Αγωγής), 5 λεπτά στην Δομημένη Δραστηριότητα με όλα τα παιδιά (ώρα του κύκλου), κτλ.). Αυτές οι περίοδοι μπορεί να είναι μικρές (π.χ. 5 λεπτά) αλλά σταδιακά μεγαλώνουν σε διάρκεια και μπορεί να φτάσουν και τα 30 λεπτά.
Μοντέλο 2: Διδασκαλία ενός συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου μέσα από τη ξένη γλώσσα
Στην Προδημοτική Εκπαίδευση διδάσκονται συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα όπως Φυσική Αγωγή, Μουσική Αγωγή, Μαθηματικά, , κτλ. Η προσέγγιση CLIL μπορεί να χρησιμοποιείται συστηματικά σε αυτά τα γνωστικά αντικείμενα, π.χ. τα παιδιά μπορεί να έχουν συστηματικά μαθήματα Φυσικής Αγωγής στα Αγγλικά. Η ξένη γλώσσα εισάγεται σταδιακά, και συστηματικά αυξάνεται ο χρόνος στον οποίο χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Μοντέλο 3: Συνδυασμός των δυο πιο πάνω μοντέλων
Οι εκπαιδευτικοί, μπορούν να εφαρμόζουν ένα μοντέλο στο οποίο να χρησιμοποιούν CLIL showers κατά τη διάρκεια της μέρας καθώς και σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα. Αυτό σημαίνει ότι μία/ένας εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί CLIL showers σε διάφορες ώρες της ημέρας, (π.χ. κατά τη διάρκεια του Ελεύθερου ή/και Δομημένου Παιχνιδιού, κατά τη Δομημένη Δραστηριότητα με όλα τα παιδιά, ή κατά τη διάρκεια διδασκαλίας γνωστικού αντικειμένου), όπως επίσης και να εφαρμόζει την προσέγγιση συστηματικά για τη διδασκαλία ενός συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου (π.χ. Μουσική Αγωγή).
Δημοτική Εκπαίδευση
Διδασκαλία ενός συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου μέσω της ξένης γλώσσαςΣτα Δημοτικά Σχολεία η προσέγγιση CLIL εφαρμόζεται συστηματικά μέσω ενός γνωστικού αντικειμένου το οποίο επιλέγεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς και διδάσκεται συστηματικά με την προσέγγιση CLIL. Διάφορα γνωστικά αντικείμενα μπορεί να επιλεγούν για να διδαχθούν μέσω της προσέγγισης. Στο παρόν στάδιο η προσέγγιση χρησιμοποιείται στα μαθήματα της Φυσικής Αγωγής, Αγωγής Ζωής και Αγωγής Υγείας, Φυσικών Επιστήμών, Εικαστικών Τέχνών, Σχεδιασμού και Τεχνολογίας, Γεωγραφίας και Μουσικής.
Όταν επιλεγεί ένα γνωστικό αντικείμενο, τότε ο/η εκπαιδευτικός σταδιακά και συστηματικά χτίζει την ικανότητα των μαθητών/τριών για να χειρίζονται το μάθημα στη ξένη γλώσσα. Η ξένη γλώσσα εισάγεται σταδιακά και προσεκτικά αυξάνεται η χρήση της κατά τη διάρκεια της χρονιάς έτσι που στο τέλος η ξένη γλώσσα χρησιμοποιείται σε μεγάλο ποσοστό του μαθήματος.